
مقاله پیش رو در سه بخش ارائه شده که در آن جزئیات عبارات غدیراز نگاه علمای اهلسنت بررسی شده و طبق آن اثبات شده که غدیر سند بلافصل خلافت و جانشینی امیرالمومنین علی ع است و بزرگان و ائمه اهلسنت به این امر اعتراف نموده اند
بسم الله الرحمن الرحیم
رخداد غدیر در ذىالحجه سال دهم هجرى، تنها یک حادثه تاریخى نیست؛
غدیر، تنها نام یک سرزمین نیست، یک راه است؛
نشانهاى است از تداوم خط نبوت؛
چشمهاى است که تا پایان هستى مىجوشد؛
غدیر، روز اکمال دین، اتمام نعمت و موجب خشنودى خداست؛
روز بزرگ، روز گشایش و روز تکامل است؛
به گزارش نوری از بهشت، مصاف نوشت: مقاله پیش رو سعی دارد این بار به این واقعه عظیم صرفا از دیدگاه عزیزان اهل سنت نگاهی بیاندازد و پاره ای از شبهات وارد شده را با ذکر اسناد صحیح و بررسی رجالی پاسخگو باشد.این مقاله در سه بخش خدمت شما عزبزان ارائه میشود،همچنین سعی شده اکثر روایات همراه با عکس و اسکن کتب باشد تا حجت تمام شده و نیز قابل استفاده برای عزیزانی باشد که قصد تبلیغ غدیر را دارند...
در ابتدا نگاهی داریم به خطبه غدیر و جایگاه آن در نزد عزیزان اهل سنت
بزرگان اهل سنت، به جز عده ای، با اعتراف و اذعان به صحت و مورد وثوق بودن روات حدیث غدیر با عباراتی نظیر رجال صحیح و ثقه، خبر غدیر را تایید کرده اند
قسمتی از خطبه غدیر:
مَعاشِرَالنّاسِ، هذا عَلِی أخی وَ وَصیی وَ واعی عِلْمی، وَخَلیفَتی فی اُمَّتی عَلی مَنْ آمَنَ بی وَعَلی تَفْسیرِ کِتابِ الله عَزَّوَجَلَّ وَالدّاعی إِلَیْهِ وَالْعامِلُ بِمایَرْضاهُ وَالْمحارِبُ لاِعْدائهِ وَالْمُوالی عَلی طاعَتِهِ وَالنّاهی عَنْ مَعْصِیَتِهِ. إِنَّهُ خَلیفَةُ رَسُولِ الله وَ أَمیرُالْمُؤْمِنینَ وَالْإمامُ الْهادی مِنَ الله، وَ قاتِلُ النّاکِثینَ وَالْقاسِطینَ وَالْمارِقینَ بِأَمْرِالله. یَقُولُ الله: (مایُبَدَّلُ الْقَوْلُ لَدَی).
بِأَمْرِکَ یارَبِّ أَقولُ: اَلَّلهُمَّ والِ مَنْ والاهُ وَعادِ مَنْ عاداهُ (وَانْصُرْ مَنْ نَصَرَهُ وَاخْذُلْ مَنْ خَذَلَهُ) وَالْعَنْ مَنْ أَنْکَرَهُ وَاغْضِبْ عَلی مَنْ جَحَدَ حَقَّهُ.
هان مردمان! این علی است برادر و وصی و نگاهبان دانش من. و هموست جانشین من در میان امّت و بر گروندگان به من و بر تفسیر کتاب خدا که مردمان را به سوی او بخواند و به آن چه موجب خشنودی اوست عمل کند و با دشمنانش ستیز نماید. او پشتیبان فرمانبرداری خداوند و بازدارنده از نافرمانی او باشد. همانا اوست جانشین رسول الله و فرمانروای ایمانیان و پیشوای هدایتگر از سوی خدا و کسی که به فرمان خدا با پیمان شکنان، رویگردانان از راستی و درستی و به دررفتگان از دین پیکار کند. خداوند فرماید: «فرمان من دگرگون نخواهدشد.»
پروردگارا! اکنون به فرمان تو چنین می گویم: خداوندا! دوستداران او را دوست دار. و دشمنان او را دشمن دار. پشتیبانان او را پشتیبانی کن. یارانش را یاری نما. خودداری کنندگان از یاری اش را به خود رها کن. ناباورانش را از مهرت بران و بر آنان خشم خود را فرود آور.
تواتر حدیث غدیر
حدیث غدیر به تواتر در کتب اهل سنت آمده است.
متواتر در لغت به معنای پیاپی و مکرّر است و حدیث متواتر، حدیثی است که شمار راویان آن در هر طبقهٔ زمانی، به حدّی باشد که تبانی آنان بر جعل حدیث، نزدیک به غیرممکن باشد. در مورد احادیث متواتر، احتمال نقل درست مضمون حدیث از معصوم گویندهٔ آن، قطعی است.
ابتدا تواتر غدیر را در کتب این عزیزان نشان میدهیم سپس عقیده اهل سنت درمورد کسیکه حدیث متواتر را انکار یا تضعیف کند...
ابن حجر عسقلانی در "تهذیب التهذیب" می نویسد:
جمعه بن جریر الطبری فی مؤلف فیه أضعاف من ذکر وصححه واعتنى بجمع طرقه أبو العباس بن عقدة فأخرجه من حدیث00 سبعین صحابیا
روایت غدیر را ابن جریر طبری با طرق مختلف در کتاب ذکر کرده، و ابن عقده طرق آن را تصحیح کرده و از بیش از هفتاد صحابی یا بیشتر نقل کرده است
تهذیب التهذیب.ج4 ص613
ابن کثیر نیز در "البدایة" می نویسد:
وقد رأیت له کتابا جمع فیه أحادیث غدیر خم فی مجلدین ضخمین وکتابا جمع فیه طریق حدیث الطیر
کتابی را از ابن جریر طبری دیدم که احادیث غدیر را در دو جلد قطور و ضخیم آورده است و کتابی که در آن طرق حدیث طیر را آورده بود
البدایة و النهایة.ج11 ص147.ط مکتبة المعارف
ابن حجر هیثمی نیز در "الصواعق المحرقة" می نویسد:
رواه عن النبی صلى الله علیه وسلم ثلاثون صحابیا وأن کثیرا من طرقه صحیح أو حسن
سی نفر از صحابه این روایت را از پیامبر(ص) نقل کرده اند و بیشتر طرق آن صحیح و حسن هستند
الصواعق المحرقة على أهل الرفض والضلال والزندقة.ج1 ص355.ط دار الوطن
همچنین شمس الدین ذهبی نیز می نویسد:
فاندهشت له ولکثرة تلک الطرق
من وحشت زده و شگفت زده شدم از این همه طریق برای حدیث غدیر
تذکرة الحفاظ.ج2 ص713.ط دار الکتب العلمیة
و در کتاب "سیر اعلام النبلاء" می نویسد:
جمع طرق حدیث غدیر خم فی أربعة أجزاء رأیت شطره فبهرنی سعة روایاته وجزمت بوقوع ذلک
ابن جریر طبری طرق حدیث غدیر خم را در چهار جلد جمع کرده است، بعضی از اینها را دیدم و مبهوت ماندم و عقل از سرم پرید و این همه روایات متعدد دیدم و یقین پیدا کردم که این حدیث غدیر اتفاق افتاده است
سیر اعلام النبلاء.ج14 ص277.ط موسسة الرسالة
عسقلانی شافعی
واما حديث «من كنت مولاه فعلي مولاه» فقد أخرجه الترمذي والنسائي وهو كثير الطرق جداً وقد استوعبها بن عقدة في كتاب مفرد وكثير من اسانيدها صحاح وحسان .
فتح الباري شرح صحيح البخاري ، ج 7 ، ص 74
هیثمی
أنه حديث صحيح لا مرية فيه وقد أخرجه جماعة كالترمذي والنسائي وأحمد و طرقه كثيرة جدا ومن ثم رواه ستة عشر صحابيا وفي رواية لأحمد أنه سمعه من النبي صلى الله عليه وسلم ثلاثون صحابيا وشهدوا به لعلي لما نوزع أيام خلافته كما مر وسيأتي وكثير من أسانيدها صحاح وحسان ولا التفات لمن قدح في صحته .
الصواعق المحرقه ، ج 1 ، ص 106ـ 107
المناوي: (من كنت مولاه)... ورجال أحمد ثقات بل قال المؤلف (جامع الصغير): حديث متواتر .
التيسير بشرح الجامع الصغير ، ج 2 ص 442
غزالی
واجمع الجماهير على متن الحديث من خطبته في يوم غدير خم باتفاق الجميع وهو يقول : « من كنت مولاه فعلي مولاه » فقال عمر بخ بخ يا أبا الحسن لقد أصبحت مولاي ومولى كل مولى فهذا تسليم ورضى وتحكيم ثم بعد هذا غلب الهوى لحب الرياسة وحمل عمود الخلافة وعقود النبوة وخفقان الهوى في قعقعة الرايات واشتباك ازدحام الخيول وفتح الأمصار وسقاهم كأس الهوى فعادوا إلى الخلاف الأول : فنبذوه وراء ظهورهم واشتروا به ثمناً قليلا .
سر العالمين وكشف ما في الدارين ، ج 1 ، ص 13
البانی سلفی:
حدیث غدیر به همراه عبارت وال من والاه و عاد من عاداه نیز صحیح است