• صفحه نخست
  • عضويت
  • ورود کاربران عضو
  • نسخه موبايل
  • تماس با ما
  • پخش زنده و مستقیم
مطالب پیشنهادی
حدیث
    امام علی(علیه السلام) فرمودند: در شگفتم از مردمی که از غذا پرهیز می کنند مبادا به سلامتیشان آسیب برساند،چگونه از گناهان که آنان را به آتش می افکند پرهیز نمی کنند؟! بحارالانوار ج75 ص41
اطلاعات کاربری

    عضو شويد

    نام کاربری :
    رمز عبور :

    فراموشی رمز عبور؟

موضوعات
    پخش مستقیم اماکن مذهبی
    پخش مستقیم
    عکس
    متفرقه
    مقام معظم رهبری
    طنز و طرح
    طرح و تصویرسازی
    اینفوگرافیک
    با حجاب
    کمیک استریپ
    متفرقه
    گلاب به روتوون
    یادش به خیر اون وَختا
    فیلم و کلیپ
    متفرقه
    مقام معظم رهبری
    انیمیشن آتو سربازان خفن بین المللی
    انیمیشن طنز اوباما و کری
    انرژی هسته ای
    از لاک جیغ تا خدا
    استاد علی اکبر رائفی پور
    مجموعه ویدئویی طنز سیاسی دیش و میش
    بی مرز با حجاب
    نرم افزار
    مذهبی
    متفرقه
    بازی
    صدا
    متفرقه
    حجت الاسلام حسین دهنوی
    نوشته
    طب
    متفرقه
    مقام معظم رهبری
    دخترونه زنونه
    بحارالأنوار ترجمه فارسی
    داستان های بهلول عاقل
    طنز سیاسی
    سبک زندگی
    فرهنگ
    سیاسی
    دفاع مقدس
    مقالات
    حدیث و روایات موضوعی
    باد و طوفان
    رزق و روزی
    مذمت دنیا
    شرایط استجابت دعا
    مفاتیح الجنان
    اعمال هفته
    نماز مستحبی
    تعقیبات نماز
    زیارت ائمه و اولیاء
    اعمال ماه
    اعمال مناسبات
    صحیفه سجادیه
    نیایش ها
    نهج البلاغه
    حکمت
    خطبه
    نامه
    رساله حقوق امام سجاد(علیه السلام)
    حق خداوند بر تو
    حقوق اعضا بدن
    حقوق فردی در کردار و افعال
    حقوق اجتماعی
    پوشاک بچه گانه
    پوشاک مهرنیا
مطالب پربازدید
    میثم مطیعی/ با هرقدم دوباره می‌تپد دلم به شوق دیدن حرم
    دانلود مستقیم مجموعه کامل فایل صوتی هنر عشق بازی 1 و 2 و 3 از استاد حجت الاسلام حسین دهنوی
    دانلود مستقیم ورد شرح و ترجمه کامل نهج البلاغه
    پخش مستقیم اماکن مذهبی
    متن زیارت وارث
    گالری عکس های دختران و زنان ایرانی/ سری اول
    نقد فیلم «فروشنده» اصغر فرهادی؛ زنده باد تجاوز!
    درباره چهار فرشته مقرب خدا ... جبرئيل ، ميكائيل ، عزرائيل ء اسرافيل
    ماجرای شب اول قبر از زبان دختری که در قبر مادر خوابید
    دانلود مستقیم شرح و ترجمه کامل صحیفه سجادیه
    فیلم/ مستند خیال پرست!
    شجره نامه امام خمینی و آیت الله خامنه ای
    وقتی پسران امروزه خیلی زنانه می شوند!
    دانلود تصویری عشق قیمت نداره / مداحی در مورد پول گرفتن مدافعان حرم
    برادر بزرگ مقام معظم رهبری همراه عکس
    راهکار آیت الله مجتهدی برای ازدواج با جیب های خالی
    دختر خانم چادري! ...
    میثم مطیعی/ مداحی زَحفاً إلیک بالأربعین صوت همراه با متن
    فتنه جدیدی در راه است!
    آموزش دستور زبان لهجه اصفهانی+آموزش صوتی
    صوت داستان خواب مقبل کاشانی و محتشم کاشانی در روز عاشورا از زبان آیت الله مجتهدی تهرانی
    گرمت نمیشه با چادر؟‎
    23 دلیل دیگربرای شعار مرگ بر آمریکا؟!
    راز شش گوشه بودن ضریح امام حسین(ع)
    مقام معظم رهبری در کنار پدرشان
مطالب تصادفی
    طرح/ احیاء روحیّه ی انقلابی راه پیشرفت ایران اسلامی
    عکس/ طبیعت بی‌نظیر ارتفاعات تالش
    حق کسی که از تو نصيحتی طلب کرده
    کاریکاتور/ زمزمه‌گرانی ۱۵درصدی برخی لوازم خانگی
    کاریکاتور/ تدبیر یک قران دوزاری!
    طرح/اسلام‌ هراسی
    کلیپ/ آنها درست می گویند; نظام ما دیکتاتور است!!!
    کاریکاتور/ تقسیم تروریسم خوب یا بد خطاست
    کاریکاتور/ دروغ سنج مناظره !!؟
    عکس/ تاخت‌وتاز طرح‌های خارجی
    اینفوگرافیک/ بیانات مقام معظم رهبری درباره اقتصاد مقاومتی
    عکس/ تخم مرغ رولی ساخت ژاپن
    کلیپ مستند/ دانلود از لاک جیغ تا خدا این قسمت خانم محدثه ملکی 24 ساله بیست و پنجم ماه رمضان
    عکس/ بنر جالب برای سد معبر نکردن
    حكمت 306 نگهدارندگى أجل‏ (اعتقادى)
    کاریکاتور/ آمریکا کیش و مات شد...
    خطبه38
    کلیپ/ به خاطر یک مشت دموکراسی!!!
    دیدار کارگران با رهبر انقلاب(۱۳۹۷/۰۲/۱۰)
    اینفوگرافیک/ ایران، دومین کشور ترافیکی جهان
جستجو

مطالب پیشنهادی
پوشاک نوزادی و کودک
احادیث اخلاق

شرح احادیث اخلاق رهبر معظم انقلاب - عطر ماندگار.jpg (419×271)

پخش زنده و مستقیم حرم معصومین علیهما السلام

پخش زنده و مستقیم-نوری از بهشت.gif (312×240)

مطالب پیشنهادی
دیدار جمعی از شاعران و اهالی فرهنگ و ادب با رهبر انقلاب(۱۳۹۷/۰۳/۰۹)

 

     حاشیه دیدار       عکس       فيلم      صوت      عکس پوستری

به گزارش «نوری از بهشت»، khamenei.ir نوشت: در شب ولادت حضرت امام حسن مجتبیٰ علیه‌السّلام (۱)


بسم الله الرّحمن الرّحیم
و الحمدللّه ربّ العالمین و الصّلاة و السّلام علی سیّدنا محمّد و آله الطّاهرین و لعنةالله علی اعدائهم اجمعین.

جلسه‌ی شیرین خوبی بود؛ تنها ضعف این جلسه همین بود که چند نفر از دوستان حاضر -از برادران و خواهران- مایل بودند از اشعارشان بخوانند و استفاده کنیم و این توفیق را ما پیدا نکردیم. البتّه وقت هم دیگر گذشته یعنی ساعت الان دوازده و اندی است و بیش از معمولِ این جلسه وقت گذاشته شده؛ دیگر حالا گاهی پیش می‌آید.
‌ما کلّ ما یتمنّی المرء یدرکه
تجری الرّیاح بما لاتشتهی السّفن(۲)
گاهی اوقات چیزی که انسان میخواهد پیش نمی‌آید.

 اوّلاً شعرهای امشب بسیار خوب بود واقعاً؛ حالا ایشان میگویند «جوانها»؛ تعدادی از حضّار شعرخوان، امشب جوانها بودند و انصافاً هم شعرهایشان خوب و شیوا است؛ نه‌فقط از لحاظ نوآوری‌های زبانی که در شعر امروز بحمدالله مشاهده میشود بلکه از لحاظ پرداختن به موضوعات مهم و قابل توجّه و احیاناً نو، و همچنین از لحاظ آرایش لفظی و نظم زبانی و استفاده‌ی مناسبِ واژگانی، انسان میبیند خب شعرها الحمدلله خیلی خوب است. گاهی اوقات در شعرهای امروز یعنی شعرهای دوران انقلاب که مضامین خوب و مفاهیم نو در آنها زیاد است، ضعفهای زبانی دیده میشود؛ من میبینم بتدریج دارد این ضعفهای زبانی برطرف میشود؛ یعنی امشب خوشبختانه این معنا وجود داشت.

 چند نکته را راجع به شعر من عرض بکنم؛ یک نکته که به نظرم میرسد که امروز به این نکته باید توجّه کرد این است که شعر فارسی از اوّلی که یک تبرّزی(۳) پیدا کرده تقریباً تا امروز، غالباً شعر عفیف بوده، شعر محجوب بوده؛ این را از روی بررسی عرض میکنم؛ نه‌اینکه حالا هرزه‌گویی و پرده‌دری در شعر وجود نداشته؛ چرا، در گذشته هم بوده، البتّه کم؛ در دورانهای اخیر هم بوده -مثلاً حالا از قبیل فرض کنید بعضی از اشعار ایرج یا خاکشیر و امثال اینها که شعرهای صریح و بی‌پرده و زشتی است- لکن اینها کم است؛ در شعر فارسی از اوّل، حتّی مثلاً فرض کنید در دوران شعر خراسانی که در مقدّمه‌ی قصائد و مطلع قصائد، مبالغی تعشّق و به قول خودشان شعرهای تشبیب -شعرهای مثلاً فرض کنید عاشقانه و امثال اینها- داشتند، آن حالت محجوبیّت و عفّت در اینها محفوظ بود. من برای اینکه درست روشن بشود مقصودم چیست، مقایسه میکنم با شعر عربیِ همان دوران؛ البتّه شعر عربی، امروز آن‌جور نیست؛ خوشبختانه شعر عربیِ امروز، شعر بسیار متعهّد و خوبی است؛ الان هم چهار نفر از شعرای عرب لبنانی اینجا تشریف دارند که برای من شعرهایشان را -چند بیتی- قبل از نماز خواندند، واقعاً خوب بود، واقعاً برجسته بود؛ لکن در گذشته اینجور نبود. مثلاً فرض بفرمایید یک شاعری به خودش جرئت میداد با یک زن شناخته‌شده‌ی در جامعه، با [بیان] اسم در شعر عشق‌بازی کند، تعشّق کند؛ این کار، کار رایجی بود؛ این را شما در شعر فارسی نمی‌بینید، چنین چیزی وجود ندارد. در شعر فارسی، نسبت به معشوق اظهار علاقه و ارادت و محبّت و امثال اینها میشود امّا او یک معشوق ناشناخته است، یک معشوقِ غالباً خیالی یا کلّی است؛ شخص معیّنی نیست. در قصائد عربی دوران اوّل نه، یک شخص معیّنی [منظور شاعر بوده]؛ مثلاً‌ فرض کنید که
و لو انّ لیلی الاخیلیّة سلّمت
علیّ و دونی جندل و صفائح(۴)
«لیلی اَخیَلیّه» یک آدم مشخّصی بوده، یک خانم محترم معتبری در جامعه بوده؛ این شاعر معروف، به این زن تعشّق میکند یعنی هیچ اشکالی هم نداشته. یا فرض بفرمایید یک شاعر معروف دیگری -معاصر فرزدق و جریر و مانند اینها- به نام کُثَیّر؛ این شاعر، عاشق یک شاعره‌ای است که آن شاعره اسمش عزّه است؛ این کثیّر از بس در شعر خود تعشّق نسبت به آن شاعره کرده، معروف شده به کثیّر عزّه؛ یعنی شما الان بخواهید شرح حال کثیّر را پیدا کنید، باید بگردید دنبال «کثیّر عزّه»؛ این کار معمول بوده، این کار رایج بوده؛ [امّا] در شعر فارسی شما این را اصلاً مشاهده نمیکنید؛ بله، در قصائدِ آن‌وقت یا بعد در غزلیّات، یا تشبیب هست -به قول خودشان تشبیب و نسیب- یا اصلاً تغزّل و تعشّق هست امّا مطلقاً یک شخص خاصّی را با اسمْ هدف قرار نمیدهند که نسبت به او اظهار عاشقی [کنند]. البتّه در این آخر، شاملو از آیدا اسم می‌آورد، امّا او زنش است، او عیال خودش است، او یک آدم بیگانه‌ای نیست؛ نسبت به او در شعرهای خودش اظهار تعشّق میکند. بنابراین شعر فارسی یک شعر عفیف است. خب، عرض کردم مواردی پیدا شده که پرده‌دری‌هایی کرده‌اند، حرفهای زشتی -که انسان شرم میکند از اینکه اینها را بر زبان بیاورد یا حتّی گاهی به یاد بیاورد- گفته‌اند امّا این خیلی کم است. ما شعر فارسی را در طول تاریخ، عفیف سراغ داریم؛ این را نگه دارید؛ بایستی در محیط شعریِ ما این عفّت شعری محفوظ بماند. این یک نکته‌ی مهمّی است.

 نکته‌ی دوّم این است؛ عزیزان من! شعر یکی از هنرهای اثرگذار است؛ یک خصوصیّاتی در شعر هست که در بسیاری از هنرهای دیگر نیست. خب بعضی از هنرها در بخش دیگری و به نوع دیگری خیلی اثرگذارند -مثل سینما، مثل تئاتر و از این قبیل- امّا شعر یک جور دیگری اثرگذار است. شعر بایستی جریان‌سازی بکند؛ یعنی مجموعه‌ی شاعر کشور باید جوری شعر را در فضای هنری کشور و فضای شعری کشور تنظیم بکنند و تولید بکنند و خلق بکنند و تکثیر بکنند که بتواند مسائل مهم و مورد ابتلاء کشور را گفتمان‌سازی کند و جریا‌ن‌سازی کند. فرض بفرمایید راجع به مسئله‌ی عدالت، مسئله‌ی مقاومت، مسئله‌ی اخلاق؛ ما چقدر احتیاج داریم به اخلاق معاشرتی با یکدیگر که من پریروز هم در یک جلسه‌ای اینجا با جوانها روی این تکیه کردم؛(۵) ما، هم اخلاق فردی خودمان، اخلاق شخصی خودمان بایستی تهذیب بشود و رشد و عُلو پیدا بکند، هم اخلاق معاشرتی‌مان، رفتارهایمان با مردم، مثل گذشت، مثل ایثار، مثل صداقت، مثل اُخوّت، برادری و از این چیزها. خوشبختانه در تاریخ شعر ما، در این زمینه خیلی حرف هست، خیلی اشعار عالی سروده شده و این گفتمان‌سازی باید ادامه پیدا کند؛ همچنین در زمینه‌های گوناگون که عرض کردم؛ مثل مقاومت، مثل همین مسائلی که امشب در چند شعر بود و موضوعات مهمّی بود.

 یک نکته‌ی دیگری در مورد شعر وجود دارد؛ شعر فارسی در طول زمان نقش‌آفرینی کرده است در تولید اندیشه و تعمیق اندیشه. شما اگر نگاه کنید، در شعر فارسی حکمت زیاد است؛ ما فردوسی را میگوییم «حکیم فردوسی»، نظامی را میگوییم «حکیم نظامی»، سنائی را میگوییم «حکیم سنائی»، و از این قبیل؛ سعدی یک حکیم واقعی است، حافظ یک حکیم و عارف واقعی است؛ یعنی اینها شعر خودشان را ظرفی قرار دادند برای حکمت، آن‌هم حکمت اسلامی، حکمت قرآنی، حکمت معنوی و پیامبرانه. شعر فارسی مملو از حکمت است؛ بایستی این روحیه و این حالت حکمت و اخلاق، در شعر امروز ما برجسته بشود. من در همین شعرهایی که امشب اینجا خوانده شد، چند بیت دیدم که واقعاً در آنها حکمت بود و از ابیاتی بود که اینها را میتوان نگه داشت در حافظه، در کتاب، در نوشته‌ها و منتقل کرد و منتشر کرد. نقطه‌ی مقابل این حکمت و اخلاق و تعمیق اندیشه و ایجاد اندیشه و ایجاد امید در شعر، این است که ما در شعر، مخاطب خودمان را به لاابالی‌گری در عمل، سطحی‌نگری در اندیشه و فکر، وادادگی در سیاست، و بی‌تفاوتی در مواجهه‌ی با دشمن سوق بدهیم؛ یعنی اگر شعرِ ما این‌جور باشد که این خصوصیّات را ایجاد بکند، این قطعاً برخلاف حکمت شعری است که در طول زمان در شعر فارسی وجود داشته. بایستی به این توجّه کرد؛ این یک مسئله‌ی مهمّی است.

 شعر بایستی در زمینه‌ی جدّیّت و کوشندگی و انضباط در عمل و ژرف‌نگری در اندیشه و استحکام در هویّت و مجاهدت در برابر دشمن، فعّال باشد. و این را هم شما برادران و خواهران عزیز ما -شماها نخبگان جامعه هستید؛ یعنی هنر شعر عادتاً از یک ذهن نخبه و روحیه‌ی نخبه برمیخیزد- توجّه داشته باشید و البتّه توجّه هم دارید که برای منحرف ساختن هنر کشور دارد تلاش میشود؛ یعنی دارند سرمایه‌گذاری میکنند، پول خرج میکنند، هیئتهای اندیشه‌ورز می‌نشینند طرّاحی میکنند برای اینکه شعر موجود ما را منحرف بکنند؛ همچنان‌که در مورد سینمای ما، در مورد تئاتر ما، در مورد نقّاشی ما، در مورد همه‌ی فنون و شعبه‌های گوناگون هنر، همین کارها دارد انجام میگیرد؛ یعنی کارهای منحرف‌کننده دارد انجام میگیرد. در مورد شعر هم همین‌جور است؛ واقعاً دارند تلاش میکنند. یک عدّه آدمهای هرزه‌گو را بزرگ میکنند؛ من این را الان در جامعه‌ی خودمان مشاهده میکنم؛ دستهایی هستند که فلان شاعرِ بی‌ربط‌گو و هرزه‌گو را اصلاً بزرگ میکنند، مطرح میکنند، چهره میکنند، در‌حالی‌که از لحاظ فنّی هم شعرهایشان شعرهای پایینی است؛ حالا از لحاظ محتوا که هیچ، از لحاظ فنّی هم شعری نیست که حالا بگوییم «شعر خوبی است، ولو مضمونش مضمون بدی است»؛ نه، اصلاً شعرش از لحاظ فنّی هم [بد است]، لکن اینها بزرگشان میکنند.

 یک نکته‌ی دیگری که خیلی مهم است، مسئله‌ی ترانه و سرود است. من یک بار دیگر،(۶) اینجا این قضیّه را مطرح کردم که ترانه و سرود، یک بخش لازم و یک شعبه‌ی لازم در زمینه‌ی هنر شعری است و خیلی هم تأثیر میگذارد؛ ترانه و سرود واقعاً تأثیرگذار است. ما در موارد بسیاری دیده‌ایم که مثلاً یک شعری در زبان جوان، نوجوان و افراد مختلف -دانشجو، دانش‌آموز و غیره- جریان دارد که خود این شعر موجب حرکت است، موجب نشاط است، موجب جهت‌دهی است. الان در این زمینه انصافاً ما کم داریم و کم گذاشته‌ایم؛ در زمینه‌ی ترانه و در زمینه‌ی سرود، سرودهای خوب کم است.

 جامعه‌ی ایرانی با شعر آمیخته است و این خیلی نقطه‌ی قوّت بزرگی است. جامعه‌ی عرب هم همین‌جور است؛ عربها هم همین‌جورند؛ آنها هم با شعر خیلی اُنس دارند و آمیخته‌اند. شما ملاحظه کنید در همین قضایای انقلاب، در این سالهای گوناگون انقلاب، شعارهایی که غالباً هم موزون است و صورت شعری دارد، خودش از دل جمعیّت جوشیده؛ یعنی اصلاً هیچ‌کس هم نمیداند چه کسی تولید کرده این شعر را، امّا از دل جمعیّت یک نفر گفته، طبع دیگران متمایل به آن بوده و چون شعر است و چون موزون و مثلاً در مواردی مُقفّیٰ(۷) است، مردم دنبال کرده‌اند آن را. در محیط‌های زندگی ما، شعر خیلی رایج است و این خیلی فرصت بزرگی است. من یک چیزی یادداشت کردهام و دوست داشتم بگویم این را؛ در یکی از این اعلانهای فواتحی(۸) که در بعضی از روزنامه‌ها هست، یک شعری من دیدم؛ بعضی‌ها شعر مینویسند، نظر آدم به طور طبیعی کشانده میشود طرف آن شعر؛ دیدم واقعاً طبیعت مردم ما اصلاً طبیعت شاعرانه است. لحن هم در این بیت شبیه لحن بیدل است، [منتها] نمیدانم این شعر مال چه کسی است:
به صد دام آرمیدم، دامن از چندین قفس چیدم
ندیدم جز به بالِ نیستی پرواز آزادی(۹)
چقدر قشنگ است! ندیدم جز به بالِ نیستی پرواز آزادی. خب این روحیه‌ی مردم ما است؛ در اعلان فاتحه‌شان هم شما می‌بینید یک شعر به این قشنگی را پیدا میکند [و می‌آورد]. البتّه حالا شماها که با رایانه و مانند آن سروکار دارید، میتوانید شاعرش را هم پیدا کنید؛ بنده نفهمیدم شاعرش چه کسی است امّا زبان، شبیه زبان بیدل است. از این فرصت، از این تمنّای موجود و تقاضای موجود در جامعه برای شعر باید استفاده کرد و مفاهیمی را که مردم احتیاج دارند آنها را بدانند یا روشهای عملی‌ای را که مردم احتیاج دارند با آنها آشنا بشوند، در زبان شعر به مردم منتقل کرد.

 ان‌شاءالله که همه‌ی شما موفّق باشید و امیدواریم که سالهای متمادی این توفیق را پیدا کنید که در این صراط حرکت کنید.

والسّلام علیکم و رحمةالله و برکاته


۱) در ابتدای این دیدار، جمعی از شاعران به قرائت اشعار خود پرداختند.
۲) متنبّی. «انسان به هرچه آرزو دارد دست نمی‌یابد؛ همان‌طور که بادها در جهتی که کشتی‌ها می‌پسندند نمی‌وزند.»
۳) بارز شدن، آشکار شدن
۴) توبة ابن الحُمیر
۵) بیانات در دیدار جمعی از دانشجویان دانشگاه‌های سراسر کشور (۱۳۹۷/۳/۷)
۶) بیانات در دیدار جمعی از شاعران به مناسبت میلاد حضرت امام حسن مجتبیٰ علیه‌السّلام (۱۳۹۵/۳/۳۱)
۷) دارای قافیه
۸) آگهی تسلیت



درباره : مقام معظم رهبری ,

در صورت خرابی فایل ، گزارش دهید

برچسب ها : دیدار جمعی از شاعران و اهالی فرهنگ و ادب با رهبر انقلاب(۱۳۹۷/۰۳/۰۹) , نوری از بهشت , دیدار جمعی از شاعران و اهالی فرهنگ و ادب با رهبر انقلاب , گفتمان‌سازی , گفتمان عدالت , اخلاق اجتماعی , مقاومت اسلامی , دیدار شاعران , رمضان ۹۷ , شعرخوانی در محضر رهبر انقلاب ,

تاریخ : سه شنبه 19 تير 1397 زمان : 19:40 |
مطالب مرتبط
بیانات در دیدار نخبگان و استعدادهای برتر علمی(۱۳۹۷/۰۷/۲۵)
فراخوان رهبر انقلاب برای تکمیل و ارتقای الگوی پایه اسلامی ایرانی پیشرفت(۱۳۹۷/۰۷/۲۲)
جلسه دو ساعت و نیمه سران قوا با رهبر انقلاب درباره‌ی مسائل اقتصادی کشور(۱۳۹۷/۰۷/۱۹)
انتصاب حجت‌الاسلام کریمی‌تبار به نمایندگی ولی‌فقیه و امامت جمعه ایلام‌(۱۳۹۷/۰۷/۱۸)
پاسخ رهبر انقلاب به استفسار رئیس قوه مقننه درباره وظیفه مجلس نسبت به کنوانسیون‌های بین‌المللی
حضور و سخنرانی رهبر انقلاب در همایش ده‌ها هزارنفری «خدمت بسیجیان» در ورزشگاه آزادی(۱۳۹۷/۰۷/۱۲)
رهبر انقلاب در همایش ده‌ها هزارنفری «خدمت بسیجیان» حضور خواهند یافت(۱۳۹۷/۰۷/۱۱)
دیدار مسئولان و دست‌اندرکاران حج با رهبر انقلاب(۱۳۹۷/۰۷/۰۹)
دیدار راوی و نویسنده کتاب «فرنگیس» با رهبر انقلاب(۱۳۹۷/۰۷/۰۸)
انتشار تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب «فرنگیس»(۱۳۹۷/۰۷/۰۸)
مراسم شب خاطره دفاع مقدس با حضور رهبر انقلاب(۱۳۹۷/۰۷/۰۴)
دیدار مدال‌آوران کاروان ورزشی ایران در بازی‌های آسیایی اندونزی با رهبر انقلاب(۱۳۹۷/۰۷/۰۲)
عیادت نمایندگان رهبر انقلاب از مجروحان حادثه تروریستی اهواز و حضور در مراسم تشییع شهدا(۱۳۹۷/۰۷/۰۲)
آخرین مطالب ارسالی
تیشرت و شلوارک خرچنگ وچیون
تیشرت و شلوار گربه وچیون
تیشرت و شلوار جغد وچیون
تیشرت و شلوار توت فرنگی وچیون
تیشرت و شلوارک پسرانه TOMMY 1985 وچیون
سارافون گلدار وچیون
زیردکمه بادی ماشین وچیون
تیشرت جودون دخترانه وچیون
تیشرت تک جودون پسرانه وچیون
تیشرت تک طرح V وچیون
تیشرت و شلوار نهنگ و مرغابی وچیون
تیشرت وشلوار میکی موس وچیون
تیشرت و شلوارک هاوایی وچیون
ارسال نظر برای این مطلب

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B :S
کد امنیتی
رفرش
کد امنیتی
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
چند رسانه ای

smpf.jpg (161×324)        ریحانه        

کدهای اختصاصی
دانلود 652 تصویر والپیپر مذهبی

عکس حدیث دار.jpg (180×126)

دانلود شرح و ترجمه کامل نهج البلاغه

ترجمه و شرح کامل نهج البلاغه

دانلود کامل صحیفه سجادیه

صحیفه سجادیه.jpg (180×126)

پشتیبانی
RSS

Powered By
Rozblog.Com
کليه حقوق اين سايت متعلق به نوری از بهشت بوده و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلا مانع است.